Family planning in Islamic law and contemporary Pakistani Law (A comparative study)

تحدید نسل کی فقہی اور قانونی حیثیت (ایک تقابلی مطالعہ)

Authors

  • Dr. Naveed Altaf Khan, Khisr Ul Mulk Siddiqi Islamic International University Islamabad

DOI:

https://doi.org/10.46568/ihya.v21i2.129

Keywords:

تحدید نسل ، اسقاط حمل، عزل

Abstract

 Family planning and contraception is a burning social and legal issue in the existing modern world due to irrepressible increasing of population which has negatively affected society and international environment by different aspects, therefore worldly different international organizations and institutions are working for scheming and decreasing of the population, they are adopting different way for creating awareness and doing practical efforts in this regard.This article dealt the issue from its legal aspect in the light of basic sources of Islamic law and its comparison with the existing Pakistani laws.Hence Islamic law does not certified the Islamic state to adopt family planning as his state policy, but individually, on reasonable basis as declared by Muslim Jurists, a person has authorization to do so on transitory basis, although disability of womb forever or any other way of restriction which may lead to disable permanently is illegal in Islamic law.On the other side Pakistani laws declared abortion on any stage after getting pregnancy as an criminal and punishable whether it would be carried out with the consent of mother or not, but unfortunately law does not deal the case of contraception.Furthermore method of the research followed in this study is analytical and comparative.

References

لیکچرر ، دعوۃ اکیڈمی ، بین الاقوامی اسلامی یونیورسٹی اسلام آباد
- پی ایچ ڈی سکال، بین الاقوامی اسلامی یونیورسٹی اسلام آباد۔
PhD Scholar, International Islamic University Islamabad.
ابن منظور ، محمد بن مکرم الافریقی ،لسان العرب، ،مادہ عزل،ج۱۸،ص۴۴۴،دار صادر بیروت؛ ابوالحسین ، احمد بن فارس ، معجم مقایس اللغۃ ، مادہ عزل،ج۴،ص۳۰۷، دارالفکر بیروت ۱۴۲۳ ہجری ۔
ابن عابدین ، محمد امین ، رد المحتار علی الدر المختار،ص۱۷۵، ج ۳ دارالفکر بیروت ۱۴۱۲ ہجری
ابو حامد، محمد العزالی، احیاء علوم الدین، ج۲،ص۵۱، دارالفکر بیروت۔
ابن تیمیہ ، مختصر الفتاوی، احمد بن عبد الحلیم ، ص ۴۲۶ دارالمعرفہ بیروت، ۔
ابن عابدین ، محمد امین ، رد المحتار علی الدر المختار، ،ج۳،ص ۱۷۸،
ملاحظہ ہو، مجموعہ مصنفین ، فتاوی عالمگیریہ ج۵،ص ۳۵۶، دارالفکر بیروت ۱۳۱۰ ہجری۔
خلیل بن اسحاق، مختصر الخلیل ، جلد۱، ص۱۰۵، دار الحدیث القاہرۃ ۱۴۲۶ ہجری ۔
نووی، شرف الدین ، لمجموع شرح المہذب ،ج ۱۶،ص۴۲۱، دارالفکر بیروت۔
عسقلانی ، احمد بن علی بن حجر ، صحیح بخاری مع فتح الباری، ،ج۹،ص۳۰۵، دار الفکر بیروت؛ نووی، شرف الدین ، صحیح مسلم مع شرح النووی ،ج۲،ص۳۲۱،داراحیاء التراث العربی۔
عسقلانی ، احمد بن علی بن حجر ، صحیح بخاری مع فتح الباری، ۷،ص۴۲۹۔
نووی ، صحیح مسلم مع شرح النووی ،۲،ص ۳۲۲۔
المبارکپوری ، محمد عبدالرحمن سنن ِترمذی مع تحفۃ الاحوزی ج۴،ص۲۸۸مکتبہ سلفیہ مدینہ منورہ ۱۳۸۳ ہجری ۔
عظیم آبادی ، محمد شمس الحق ، سنن ابی داؤد مع عون المعبود ، ج۶،ص۱۵۱، دارالکتب العلمیہ بیروت ۱۴۱۵ ہجری ۔
ا لظاہری ، علی بن حزم ، المحلی ، ج۹،ص ۳۷۵ دارالفکر بیروت،
سورہ اسرا؍، آیت ۳۱۔
سورہ ہود، آیت ؛۶
ابن حزم ، المحلی ، ج ۹، ص ۳۷۵۔
احمد بن حنبل،مسند احمد ، ج ۶، ص ۳۶۱؛ دارالحدیث القاہرۃ ۱۴۱۶ ، لنووی، صحیح مسلم مع شرح النووی،ج۲،ص ۳۲۴ ۔
ا بو بکر جصاص، احمد بن علی ، احکام القرآن ، ج۴، ص ۱۹۵، دار احیاء تراث العربی بیروت ۱۴۰۵ ہجری ۔
قرطبی، محمد بن احمد ، احکام القرآن، ج۷،ص ۱۳۰ دارالکتب المصریہ ۱۳۸۴ ہجری۔
ابن العربی، محمد بن عبد اللہ ، احکام القرآن ، ج۵،ص ۲۷۶، دار الکتب العلمیہ۔
امام عزالی ، احیاء علوم الدین ، ج۲،ص ۵۱،۔
ابراھیم مصطفی ، المعجم الوسیط ج ۱ ص ۱۴۳ ،دارالدعوہ استنبول؛ الفیومی ، احمد بن محمد، المصباح المنیر ، ص ۶۲، مکتبہ عصریہ۔
عثمان شبیر ، دراسات فقھیہ فی قضایا طبیہ معاصرہ ج ۱ ص ۳۴۱ ، دار النفائس
الغزالی ، محمد بن محمد ، احیا ء علوم الدین، ج۲ ص۵۱ اور بن عرفہ ا لدسوقی، حاشیہ الدسوقی ، شمس الدین محمد علی الشرح الکبیر، ج ۲،ص ۲۶۶۔۲۶۷۔مکتبہ زھران
ابن قدامہ، عبداللہ بن احمد، المغنی ، ج۷،ص ۸۰۲ دارالکتب العلمیہ بیروت ۱۳۸۸ ہجری ؛ المرداوی ، علی بن سلیمان ،الانصاف فی معرفۃ الراجح من الخلاف علی مذہب الامام احمد ، ج۱۰ ،ص ۶۹، دار احیاء التراث العربی،بدون تاریخ

الماوردی، ابو الحسن علی بن محمد ،الحاوی الکبیر، ج۱۲،ص۳۸۷، دارالکتب العلمیہ بیروت ۱۴۱۹ ہجری ۔
نووی ، شرف الدین ، روضۃ الطالبین مع عمدہ المتقین، ج۹،ص۳۸۰، مکتب اسلامی بیروت ۱۴۱۲ ہجری ۔
السرخسی، محمد بن احمد ، البسوط ، ج۲،ص۸۷۔۹۰،ادارۃ القرآن والعلوم کراچی ۱۴۱۴ ہجری۔
الکاسانی ، ابوبکر بن مسعود ، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع ، ج۷، ص ۳۲۶، دار الکتاب العربی بیروت ۱۴۰۶ ہجری
محمد امین ابن عابدین، حاشیہ ابن عابدین۔ ج۶،ص ۵۹۱،
عثمان شبیر ، دراسات فقھیہ فی قضایا طبیہ معاصرۃ، ص ۳۴۴۔
تفصیل کے لئے ملاحظہ ہو: ٰالشاطبی، ابراہیم بن موسی ، الموافقات ، ج۲، ص ۶۔۷، دارالمعرفہ بیرت ۱۴۱۷ ہجری۔
العینین ، ابو بدران ، ادلۃ الشرعیۃ المتعارضۃ ووجوہ الترجیح بینھما ، مکتبہ اسکندریہ ۔
السجستانی ، سلیمان بن اشعث ، سنن ابی داؤد ، ج ۶،ص۱۸۴، دارالکتب العربیہ۔
سلیمان بن اشعث ، سنن ابی داؤد ، ج۲، ص ۱۷۵۔
هود: 6.
العنكبوت: 60.
الأنعام: 151.
الإسراء: 31.
البقرة: 216.
مجموعۂ تعزیرات پاکستان دفعہ 338
ایضا دفعہ 338( b)

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Dr. Naveed Altaf Khan, Khisr Ul Mulk Siddiqi. (2022). Family planning in Islamic law and contemporary Pakistani Law (A comparative study): تحدید نسل کی فقہی اور قانونی حیثیت (ایک تقابلی مطالعہ) . Iḥyāʾalʿulūm - Journal of Department of Quran O Sunnah, 22(1). https://doi.org/10.46568/ihya.v21i2.129